Studenten voeren actie voor behoud docent

Bezuinigen

De jonge docent werkt nog niet zo lang bij de Academie voor Technologie en Management (ATM) en heeft dus nog een tijdelijk contract. Omdat de directie van ATM moet bezuinigen, worden alle tijdelijke contracten niet verlengd. Talboom mag hierdoor na de zomer niet meer terugkomen.

Doodzonde, vinden de TI-studenten. Talboom spreekt met zijn jonge leeftijd veel studenten aan. ‘Hij is zeer toegewijd en altijd te benaderen voor problemen, ook buiten schooluren’, zo staat op de petitie. Hij wordt op studentenevaluaties goed beoordeeld en is bovendien dé expert als het gaat om The Cave, de virtuele 3D-omgeving van ATM, die vanaf 1 augustus Avansbreed inzetbaar wordt.

Onmisbaar

Kortom, Johan is onmisbaar, zo stellen de makers van de petitie. Zij willen dat de ATM-directie de beslissing om het contract van de docent niet te verlengen, heroverweegt. Want het zou zowel voor de studenten als voor de opleiding TI ‘een enorm verlies’ zijn als de docent moet vertrekken.

Het draagvlak vanuit de studenten is in ieder geval groot. TI heeft ongeveer 130 studenten. Met enkelen op stage of aan het afstuderen, kon niet iedereen bereikt worden, maar ruim zeventig procent van de gevraagde studenten zette zijn of haar handtekening onder de petitie.

Ook de academieraad van ATM heeft zich ondertussen over de kwestie rond Talboom gebogen. De ATM-directie waardeert de betrokkenheid van de studenten, maar kan over dit soort persoonlijke, vertrouwelijke kwesties verder niks zeggen. [LJ]