Afstuderen

Osiris liegt er niet om. Alle 240 studiepunten zijn binnen en daar kon zelfs de examencommissie niet omheen. Anne is klaar voor de grote mensenwereld. Mijn nieuwe baas vond dat blijkbaar ook, want het was gelijk raak bij mijn eerste sollicitatiegesprek.

Sinds korte tijd fiets ik niet meer door het hek bij Avans, maar is mijn route 100 meter verkort tot het ziekenhuis dat pal náást Avans in Breda staat.

Bovenstaande doet vermoeden dat er vooral voordelen kleven aan afstuderen. Nooit meer hoeven vechten tegen de slaap tijdens hoorcolleges, geen verplicht huiswerk meer, geen tentamens. Wat ik ook vooral niet zal missen is het wachten op cijfers in Osiris, de stress van het ellenlange wachten op het nieuwe rooster of de nieuwe klassenindeling voor het volgende studiejaar.

Als ik de quote van Johan Cruijff: ‘Elk nadeel heb z’n voordeel’ even mag omdraaien, is er natuurlijk ook een aantal nadelen aan afstuderen.

Een aantal studenten, die wél in één keer de goede studie hebben gekozen, zal dag moeten zeggen tegen de studiefinanciering. Helaas heb ik dit in 2008 al moeten doen. Nu moest ik wel afscheid nemen van het gratis reizen. Mijn ov-chipkaart gaf zonder pardon ‘Vol tarief’ aan toen ik kort geleden de trein in stapte.

Even met de trein naar vriendinnen elders in Nederland om een avondje te stappen zit er dus niet meer zo makkelijk in. Van stappen in het algemeen zal ook niet veel meer terecht komen. Zeker niet op de studentenavonden doordeweeks.

Verder werd ik vorige week met de harde realiteit geconfronteerd die ‘wekker’ heet. Deze piepte mij (en mijn vriend) ongegeneerd iedere dag om 7 uur wakker en dwong mij in het halfdonker al op de fiets.

In slaap dommelen is er daarnaast zeker niet meer bij. Dagelijks wachten een groot aantal patiënten op mijn toewijding en kennis waar ik drieënhalf jaar zo hard voor heb gestudeerd.

Kortom, groot feest voor iedereen die met mij aan het einde van dit collegejaar zijn of haar diploma krijgt. En zeg nou zelf, zo’n eerste salarisstrook doet veel nadelen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Anne van Dam is net afgestudeerd aan de opleiding Fysiotherapie in Breda