AMR-leden officieel geinstalleerd

Beetje baas

‘Met een plaats in de medezeggenschapsraad heb je het gevoel dat je een klein beetje de baas bent op Avans’, vertelt bestuursvoorzitter van Avans Paul Rüpp tijdens de officiële installatie van de nieuwe raadsleden. ‘En dat is een lekker gevoel. Je kunt namelijk invloed uitoefenen op dingen die je aan het hart gaan.’

De bestuursvoorzitter waarschuwt de nieuwe AMR-leden verderop in zijn betoog ook voor lankmoedigheid: ‘Jullie zijn door jullie collega-docenten en –studenten gekozen. Dat schept ook verantwoordelijkheden. Hier gaat namelijk veel tijd in zitten. Maar goed, daar betalen we jullie ook voor.’ Om er twijfelachtig aan toe te voegen: ‘Toch?’ Waarna de leden lachend knikken.

Meerderheid

Na de speech is het tijdens de eerste bijeenkomst van de AMR traditie om een nieuwe voorzitter te kiezen. De positie is uiteindelijk een prooi voor Martin Spierings, docent aan de Academie voor Marketing (AM) in Den Bosch. Zijn enige concurrent is de eveneens Bossche docent Marcel van der Molen. En dat terwijl Avans Breda met zeven docenten in de meerderheid is in de AMR.

Spierings neemt als voorzitter automatisch plaats in het dagelijks bestuur van de AMR. Bij het kiezen van een tweede medewerker in dat bestuur zijn er met Jacques Pijnappels, Gertruud Smit en Marcel van der Molen wederom alleen Bossche kandidaten. Uiteindelijk trekt laatstgenoemde tijdens de stemming aan het langste eind. Bij de studentenplekken is het precies omgekeerd. Die worden sinds dinsdag ingevuld door de Bredase studenten Jochem Berk en Tim Zijlstra.

Commissies

Alle AMR-leden die niet in het dagelijks bestuur zetelen, hoeven niet te treuren. Zij gaan zich de komende weken verdelen over commissies als Financiële Zaken of Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu. [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikelen:

Breda heeft meerderheid in nieuwe AMR 4-4-2011