Een pagina vol Avans-#fails

De twitterapplicatie genaamd ‘Amplicatie’, zorgt ervoor dat je alle tweets die een mening over een bepaald onderwerp geven, kunt verzamelen. Sinds december vorig jaar houdt dit programma ook de meningen van Avansstudenten bij.

85% hate

Als iemand #Avans en een andere hashtag in dezelfde tweet zet, registreert Amplicatie dat. De applicatie bepaalt vervolgens of het hier om een negatieve of een positieve mening over Avans gaat. Dit doet de website door woorden zoals #fail, #love en #hate uit het bericht te filteren.

Op dit moment zijn er 125 tweets geregistreerd. 106 van deze reacties waren negatief. Volgens de site is het daarom zo dat 85 procent van alle twitterende Avansstudenten een hekel aan de hogeschool heeft. De meeste klachten gaan over tussenuren en over Blackboard en computers die niet werken.

Haatcategorieën

Naast de pagina voor Avanshaters zijn er nog heel veel andere onderwerpen waar een eigen pagina voor opgericht is. Zo hebben Nederlandse gebruikers bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om zich bij een haatpagina voor de belastingsdienst, de Efteling en de Ziggo aan te sluiten. Behalve verzamelingen van negatieve reacties, zijn er ook ‘love’-pagina’s. Die gaan over onderwerpen waar twittergebruikers positief over zijn, zoals: vakantie, salaris en bier.

Als je de scores van andere opleidingsinstituten bekijkt, blijkt dat de 85 procent hate van Avans meevalt. De Fontys Hogeschool heeft een score van 94 procent hate en van de tweets over de Universiteit van Tilburg was maar liefst 97 procent negatief. [IB]