Terug naar overzicht

Het leed dat openbare fietsenstalling heet

 

ProRail startte eind maart een pilot in Utrecht om te testen hoe bruikbaar hun nieuwe systeem voor het parkeren van fietsen is. Bij de fietsenstalling hangt een groot matrixbord, waarop reizigers kunnen zien waar er plek is om hun fiets te stallen. Zodra iemand zijn fiets op een bepaalde plek in de fietsenstalling zet, wordt dat door het systeem geregistreerd. Het bord bij de ingang van de stalling geeft vervolgens aan dat er in het gebied waar de fiets geplaatst is minder vrije plekken zijn. Op die manier kunnen mensen hun tweewieler sneller een parkeerplekje bezorgen en is de kans dat zij hun trein missen veel kleiner.

 

“Weesfietsen”

Behalve de frustratie van mensen die geen parkeerplek voor hun fiets kunnen vinden, lost het systeem van ProRail nog een ander groot probleem op. Dankzij de fietsenregistratie kan de toezichthouder van de stalling zien hoe lang een fiets al geparkeerd staat. Als iemand zijn fiets na twee weken nog niet heeft opgehaald, mag de toezichthouder de fiets verwijderen. Waarschijnlijk is 20 procent van de gestalde fietsen een zogenaamde weesfiets. Wanneer die allemaal weg zijn, is er veel meer ruimte voor de overige fietsen.

 

Uitbreiding

De komende zes maanden houdt ProRail in de gaten hoe goed hun systeem werkt. Aan het einde van die periode bekijken zij wat er aan het registratiesysteem en het matrixbord verbeterd moet worden. Daarna wordt het project uitgebreid naar andere stations in Nederland. Het is de bedoeling dat iedere fietsenstalling uiteindelijk op dezelfde manier gaat werken als die in Utrecht. [IB]

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?