‘Kwaliteit hbo moet snel omhoog’

Ter Horst doet haar voorstellen vandaag tijdens het jaarcongres van de HBO-raad, en vanochtend in een interview met de Volkskrant. Als het aan haar ligt komt er een lijstje op internet dat ondubbelzinnig laat zien hoe elke hogeschool presteert. Daar zal een positieve prikkel van uitgaan, denkt ze. Het streven is dat zeventig procent van de hbo-studenten binnen vijf jaar een diploma heeft en dat driekwart van hen tevreden is over zijn opleiding.

Misstanden

Examencommissies mogen alleen bestaan uit leden die er geen belang bij hebben dat studenten snel afstuderen, benadrukt ze. Alleen dan kunnen ze diploma-inflatie voorkomen. Ter Horst wil bovendien dat de HBO-raad een belangrijkere rol krijgt in de kwaliteitsbewaking. Gelet op de misstanden die aan het licht zijn gekomen in het hbo verwacht ze dat de bestuurders ‘meer dan ooit zullen openstaan’ voor die nieuwe rol van de HBO-raad.

Als het aan Ter Horst ligt mogen hbo-bestuurders vanaf dit jaar niet meer dan de ‘Balkenendenorm’ verdienen en geen bonus meer ontvangen. ‘Hun salaris moet alleen afhankelijk zijn van het aantal studenten op hun hogeschool.’ [HC/HOP]