Kwaliteit van de Avanskantine

‘Het ziet er een beetje foeselig uit’, zegt Lancée na een blik op het warme pistoletje ham/kaas. ‘De ham lijkt wel leer en het broodje is droog. Dit is misschien lekker als je een kater hebt. Je gooit er een kwak mayonaise op en werkt het naar binnen. Maar lekker? Nee, dat niet.’ Gezond is het volgens Lancée ook niet: ‘Oké, er ligt een verdwaalde tomaat op, maar daar zijn de vitaminen al uitgesijpeld.’

Operaties op ratten

In Punt08 verder aandacht voor de omstreden minor proefdierkunde van de Academie voor Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda. Derdejaarsstudenten Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek oefenen op levende en dode ratten. Dat gebeurt voorzichtig en respectvol volgens student Eveline: ‘Ook al is de rat dood, je gaat niet zijn staart afknippen als die in de weg zit of zijn snorharen uittrekken. En je moet het hoofdje ondersteunen.’

RTL Boulevard-corryfee Albert Verlinde laat in de nieuwste krant zijn licht schijnen over het begrip “kwaliteit”. Zijn komst naar de Onderwijsdag van Avans op 14 april was op intranet voor sommige medewerkers onbegrijpelijk: ‘Een roddelnicht die iets komt vertellen over kwaliteit. Slik.’ Volgens Verlinde heeft de bewuste docent oogkleppen op: ‘Je kunt niet zeggen dat ik een roddelnicht ben als je kijkt naar alles wat ik heb bereikt met mijn bedrijf.’ Verlinde runt naast Boulevard immers V&V Entertainment en is daarmee de op één na grootste theaterproducent van ons land.

Lijkgeur

‘’s Ochtends is het je hoofd leegmaken door even goed te douchen en de wasmachine aanzetten. Want na zo’n nacht stinken je hele lijf en kleren naar lijkgeur.’ Was getekend Luuk Tummers. De vierdejaarsstudent Forensisch Laboratorium Onderzoek vertelt in Punt08 over zijn extreme stage in Zuid-Afrika. Bij de zogenoemde “bag-and-tag”-dienst belandde hij geregeld op een plaats delict, waar hij een stoffelijk overschot moest fotograferen, inladen en labelen.

Punt08 ligt vanaf vandaag overal in de bakken en is hier te downloaden. [CT]