Misdadigersfilm voor Sociale Studies

Huiselijk geweld en de politietaak

Mariëtte Christophe is oud-politiecommissaris en projectleider huiselijk geweld en politietaak. Zij probeert op verschillende manieren huiselijk geweld terug te dringen. Dit doet ze door bijvoorbeeld artsen op te roepen beter op hun patiënten te letten. Volgens de commissaris komen veel geweldszaken namelijk niet bij de politie terecht, omdat dokters zich aan hun zwijgplicht moeten houden. Ook legt zij tijdens haar werk veel nadruk op het huisverbod.

Over deze wet zal zij het tijdens haar lezing vooral hebben. Volgens het huisverbod mogen mensen die hun partner of kinderen mishandeld hebben tien dagen niet in hun eigen huis komen. Ook mogen zij geen contact hebben met hun gezin. De wet is geen straf, maar een manier om slachtoffers te beschermen tot de politie daadwerkelijk iets aan de situatie kan veranderen.

Zingen in het donker

Behalve het verhaal van de oud-politiecommissaris, krijgen de studenten ook de film Zingen in het donker te zien. Dit is bijzonder, want de film, die over huiselijk geweld gaat, wordt normaal gesproken alleen aan daders getoond. Door deze film, die als therapie gebruikt wordt, moeten plegers van huiselijk geweld inzien dat zij in een vicieuze cirkel belanden.

Dit bijeenkomst is op 21 april om 14.40 uur op de Hogeschoollaan te Breda. [IB]