Racen met Avans op de motorkap

‘We werken volgens een bepaalde filosofie’, vertelt Jan Mertens. Hij en medestudent Koen Schrauwen zijn de eigenaren van het team Dutch Rennsport. ‘We hopen juist heel veel sponsoren te krijgen die allemaal een klein bedrag doneren. Op die manier houden we het klein, blijven we onafhankelijk en zijn mensen eerder geneigd om ons te steunen.’ Om zo transparant mogelijk te zijn voor de geldschieters, worden op de website van het raceteam alle ontwikkelingen bijgehouden.

Klein budget

Vanaf 1 mei hebben de in totaal vijf leden van het raceteam een eigen werkplek om met hun twee Porsche’s aan de slag te gaan. ‘Daar kunnen we dan lekker aan onze wagens sleutelen’, zegt Jan. En dat is nog wel nodig. Zo is één van de twee rode bolides verkleurd door de zon. Het is de bedoeling dat het team in 2012 deel gaat nemen aan de 944 Basis Cup.

De keuze voor een Porsche 944 was niet geheel vrijwillig. ‘Ik wil eigenlijk in een zescilinder rijden, maar daarvoor moet je meer race-ervaring hebben.  Bovendien heb je het nu over een klein budget, zo’n 15.000 euro. In de klasse van zescilinders is dat het dubbele.’  Een bijkomend voordeel: ‘Het zijn onderhoudsvriendelijke auto’s.’

Meerdere academies

Avans mocht zich al een tijdje sponsor noemen, vorige week deed ook de Academie voor Marketing en Business Management (AMBM) een duit in het zakje. Jan hoopt dat meerdere academies zullen volgen:  ‘Het zou mooi zijn als straks tijdens de wedstrijden de hele motorkap vol zit met Avans stickers.’ [MG]