SER: ‘Doe iets aan wildgroei studierichtingen’

Door studie-uitval en verkeerde studiekeuze wordt er te lang gestudeerd in Nederland, schrijft de SER in zijn advies aan staatssecretaris Zijlstra. Daardoor gaan Nederlandse jongeren laat aan het werk en ‘dat is zowel nadelig voor de jongeren zelf als voor de Nederlandse samenleving en economie’.

Extra investeringen

Volgens de Raad zijn ‘op de middellange en lange termijn’ extra investeringen in het hoger onderwijs nodig. En net als de commissie-Veerman vraagt de SER om iets te doen tegen de ‘wildgroei aan studierichtingen’ en bovendien meer onderscheid in opleidingsniveaus te creëren.

De staatssecretaris is momenteel bezig met zijn ‘strategische agenda’ voor het hoger onderwijs. In juni presenteert hij zijn plannen.

Advies

De SER bestaat uit afgevaardigden van werkgevers- en werknemersorganisaties en onafhankelijke deskundigen. De leden adviseren kabinet en parlement over sociaal-economisch beleid. [MdV/HOP]