Terug naar overzicht

SMART?

Met de meeste van deze punten ben ik het eens. Specifiek en Meetbaar is het zeker. Hoe vaak word je niet gevraagd om weer zo’n enquête in te vullen terwijl je in de trein zit en geen kant op kunt.

Tijdgebonden is het doel ook. In het jaar dat het nieuwe station van Breda volgens de planning af is, in 2014, streeft de NS naar een klanttevredenheid van een 7 of hoger bij 75 procent van de reizigers.

Als ik de cijfers van de NS er even bijpak, zie ik dat er op een gemiddelde werkdag 2,2 miljoen in- en uitstappers zijn op de totaal 277 treinstations van Nederland. De NS spreekt dus over 1,65 miljoen reizigers die dit cijfer of hóger zullen geven. Politiek Nederland zou hier een puntje aan kunnen zuigen, want echt Realistisch klinkt het mij niet in de oren.

Als ik verder kijk naar de reisperiode op een werkdag van al die reizigers zie ik dat zo’n 45 procent hiervan reist in de ochtend- en avondspits. Waarschijnlijk gaat het hier om forensen die naar en van hun werk reizen. Dat zijn 990 duizend mensen met een baan. Vaak in grote steden als Amsterdam, Utrecht of Den Haag, die met de auto niet te bereiken zijn tijdens de spitsuren.

Omdat de NS voor een schoner milieu is, willen ze forensen stimuleren om gebruik te maken van het openbaar vervoer. We kennen allemaal de borden langs de snelweg waarop staat hoe snel de trein vanaf dat punt naar de dichtstbijzijnde stad gaat.

Om de logica van de NS nog eens kritisch te bekijken wil ik het nog kort hebben over hun nieuwste idee dat per 1 augustus 2011 ingevoerd gaat worden: Spitsmijden.

Dat krankzinnige initiatief bestaat uit twee delen. Het eerste noemde ik al eerder: de automobilist de trein in krijgen. Prima! Het tweede punt is treinreizigers overhalen om daar waar mogelijk de trein buiten de spits te pakken. Hun manier daarvoor is om de huidige voordeelurenkaart niet alleen voor 9 uur ’s ochtends, maar ook tussen 16 en 17.30 uur te laten vervallen.

Aan de werkgevers de schone taak om hun werknemers meer flexibele werktijden aan te bieden.

Lijkt me heerlijk! Maar Acceptabel? Lijkt me niet..

Anne van Dam is net afgestudeerd aan de opleiding Fysiotherapie in Breda

Meer lezen?