Zieke studenten hebben pech

Het grootste bezwaar van het parlement – een overgangsrecht voor huidige studenten – had Zijlstra woensdag al weggenomen door te besluiten om de boete een jaar uit te stellen. Daarmee was de angel uit het debat.

Kritiekpunten

De oppositie sprak haar waardering uit voor het uitstel, maar kreeg op haar andere kritiekpunten nul op het rekest. Zijlstra is nog steeds niet van plan om aan de wet een hardheidsclausule toe te voegen, zoals de ChristenUnie vroeg. Studenten die ziek worden of zwanger, hebben pech als ze om die reden langer over hun studie doet. Ook met deeltijdstudenten heeft hij geen medelijden. Wie langzamer studeert dan de nominale duur van voltijdstudies moet straks gewoon drieduizend euro boete betalen.

Boete van nul euro

Zijlstra wil de wet, ondanks het uitstel, onverminderd snel invoeren. Als het even kan treedt die per 1 september in werking: alleen krijgen langstudeerders het eerste jaar een boete van nul euro. Een jaar later gaat hun collegegeld met 3.000 euro omhoog.

Het laatste woord is overigens nog niet gezegd over de wet. De kamer kwam vandaag slechts toe aan één termijn vragen en antwoorden. Wanneer het debat wordt hervat is nog niet bekend. [MdV/HOP]