Afvalgas te koop

GasTerra , een internationaal opererende handelsonderneming in aardgas, reikt één keer per jaar prijzen uit voor de beste ideeën op het gebied van duurzame energiebronnen. Dit jaar maakt de organisatie op 8 juni bekend welke zes ideeën met een geldbedrag worden beloond. De hoofdprijs bedraagt 50.000 euro.

Jordy van Dijk, Mike Machielse, Arjan Bril en Rick Jansen zitten alle vier in het derde jaar van de opleiding Chemische Technologie in Breda en volgen de minor Duurzame Procestechnologie. In het kader van deze minor zijn ze al sinds 1 februari bezig met het bedenken van een manier om geld te verdienen aan afvalstoffen.  Eén van de ideeën, die zij samen met docent Stijn Mattheij ontwikkelden, is op dit moment in de race voor de GasTerra Transitie Jaarprijs .

CO2 quickcan

CO2 is een stof die het milieu vervuilt, maar het is ook een stof die bijvoorbeeld in de tuinbouw en de frisdrankindustrie gebruikt kan worden. Bedrijven kunnen hun CO2, die normaal gesproken gewoon in de lucht zou verdwijnen, verkopen aan bedrijven die het gas kunnen gebruiken. Hiervoor moet de CO2 eerst uit de rookgassen van de fabriek gezuiverd worden. Dat is waar de Chemische Technologiestudenten een handje bij willen helpen.

Zij ontwikkelden een quickscan, waardoor bedrijven op internet kunnen zien wat voor installatie zij nodig hebben om de CO2 van de andere afvalgassen te scheiden. Ook kunnen zij zien hoe duur dit is  en hoeveel geld de verkoop van het gas kan opbrengen. Op die manier hopen de studenten het filteren en zuiveren van afvalstoffen aantrekkelijker te maken.

De GasTerra Transitie Jaarprijs wordt op 8 juni tijdens het GasTerra Transitie Jaarprijs Event uitgereikt. Op de website staan filmpjes waarin alle genomineerde ideeën worden uitgelegd. Daar kun je tot woensdag 8 juni op je favoriete idee stemmen. [IB]