Avanswachtwoorden in gevaar

De nieuwe applicatie voor mobiele telefoons moest ervoor zorgen dat Avansstudenten zich nooit meer konden verslapen. De wekker die zij op hun telefoon konden installeren, nam de gegevens uit het lesrooster van de desbetreffende student over en zorgde er iedere dag voor dat de wekker ruim voor het eerste lesuur afliep. Het enige wat de studenten hiervoor moesten doen was hun Avansgegevens invoeren. Daar ging het verkeerd.

Onbeveiligde server

De wachtwoorden die de Avansstudenten invoerden, werden doorgestuurd naar een onbeveiligde server. Hierdoor werd het voor buitenstaanders erg gemakkelijk om de wachtwoorden van de studenten te misbruiken. Daarom besloot securitymanager Ad van Dreumel de applicatie per direct te laten blokkeren.

Volgens ICT-medewerker Peter Havekes betekent dit echter niet het einde voor de handige studentenapplicatie. ‘Zodra de wachtwoorden van de studenten op een veilige manier ingevoerd kunnen worden, kunnen studenten de Avans Wekker weer gebruiken’, zegt hij.

Op dit moment is de Bredase Informaticastudent die de applicatie ontwierp, Barry Kooij, druk bezig om de wekker aan te passen. Als het goed is, kunnen studenten de smoes dat ze zich hebben verslapen binnenkort dus niet meer gebruiken.

Actuele informatie is te vinden op de Facebookpagina van de Avans Wekker. [IB]