Belletje naar schoolverlaters

Een groep speciaal getrainde studenten is afgelopen maandag begonnen met het opbellen van alle afgehaakte eerstejaars. De centrale vraag die tijdens de gesprekken gesteld wordt is of Avans nog iets voor de ex-studenten kan betekenen. Ook verzamelt de hogeschool gegevens over de vroegtijdige schoolverlaters.

Studiekeuze

Met de telefoontjes die vanuit Avans gepleegd worden, wil het opleidingsinstituut laten zien dat ze nog steeds in de ex-studenten geïnteresseerd is. Tijdens de gesprekken wordt de schoolverlaters studiekeuzehulp aangeboden. Studenten kunnen bijvoorbeeld ook nadat hun opleiding gestopt is, bij hun decaan terecht.

Een weg terug?

Avans weet op dit moment niet veel over de redenen die studenten hebben om in het eerste jaar met hun opleiding stoppen. Een deel van de studenten kon een hbo-opleiding waarschijnlijk niet aan, maar er is ook een deel dat in het eerste jaar voldoende presteerde om een hbo-diploma te halen. Deze studenten komen over het algemeen niet later terug naar de hogeschool om een andere opleiding te volgen of het op dezelfde opleiding opnieuw te proberen.

Waarom de studenten niet opnieuw bij Avans willen studeren, is een raadsel. Tijdens de gesprekken moet duidelijk worden of ex-studenten een tweede poging zien zitten. Als studenten een nieuwe studie bij Avans zien zitten, kunnen zij bij de hogeschool aangeven dat zij behoefte hebben aan extra begeleiding. Avans zal dan op zoek gaan naar een geschikte manier om de teruggekeerde studenten te steunen.  [IB]