Europese illustratieprijs voor oud-student

Lobke van Aar won afgelopen zaterdag een zilveren European Design Award in de categorie Book & Editorial illustration. Een serie illustraties genaamd 'Vrijheid', die in november en december in NRC Next verschenen, bezorgden haar de prijs. Ook in Punt verschijnt regelmatig werk van Lobke. Zo maakte zij bijvoorbeeld de illustraties bij het artikel over manieren om de langstudeerboete te omzeilen in Punt09.

Meest besproken onderscheidingen

De European Design Awards worden één keer per jaar uitgereikt en zijn voor veel illustratoren de meest begeerde prijzen die er zijn. De jury die de winnaars kiest heeft leden uit dertien verschillende landen en bestaat volledig uit designjournalisten en designcritici. Omdat de organisatie die achter de awards zit zoveel contacten onderhoudt met journalisten op het gebied van kunst, illustratie en design, is dit het designevenement waar in de media het meeste over gepubliceerd wordt.

Ook de belangstelling vanuit de internationale kunstwereld zelf is groot. Afgelopen jaar kwam het genomineerde werk uit 29 verschillende landen. De awards werden uitgereikt aan deelnemers uit 21 verschillende landen.

Werk genoeg

Lobke is drie jaar na haar afstuderen al succesvol. Haar illustraties verschenen onder andere in Sesamstraat, NRC Next, het Brabants Dagblad en Elsevier. Daarnaast zijn er een aantal projecten waar ze zich druk mee bezig houdt.

Eén van deze projecten heet LimiTee . Dit is een abonnement op bedrukte T-shirts. Kunstenaars ontwerpen vier keer per jaar een T-shirt, laten dit drukken en sturen dit naar alle LimiTee-abonnees. Lobke heeft het ontwerp voor het tweede shirt van de serie geleverd, dat eind maart uitgekomen is. [IB]