Huur studentenwoningen niet acuut omhoog

Minister Donner van Binnenlandse Zaken is van plan om het puntensysteem te veranderen dat de hoogte van huurprijzen bepaalt. Wie in een studentenhuis gaat wonen heeft daar geen last van, maar de maximale huurprijs voor een zelfstandige woonruimte kan tot 120 euro hoger worden. Op dit moment tellen alleen de eigenschappen van de woning mee voor het bepalen van de huur, maar Donner wil dat vanaf 1 juli ook de locatie meetelt.

Huurstijging

Ongeveer een kwart van de uitwonende studenten in Nederland. De LSVb is bang dat deze tachtigduizend studenten een forse huurstijging kunnen verwachten als minister Donner zijn zin krijgt.

‘De minister probeert ons gerust te stellen met de belofte dat de nieuwe telling alleen voor nieuwe huurders geldt, maar studenten verhuizen vaak en dus zullen zij er snel mee geconfronteerd worden’, zegt LSVb-voorzitter Sander Breur. De bond verwacht dat studenten hierdoor voor hun master minder snel zullen switchen naar een andere universiteit.

Kleinere kamers

Maar zo’n vaart zal het niet lopen, verwacht Vincent Buitenhuis van het kenniscentrum studentenhuisvesting. ‘Ik snap dat de LSVb zich zorgen maakt, maar het is de vraag of de corporaties acuut veel hogere huren zullen vragen.’ Ze willen wel graag kleinere kamers gaan bouwen, waardoor ze op hetzelfde oppervlakte meer studenten kunnen huisvesten. Dat is in het huidige systeem niet rendabel en met de aanpassingen van Donner wel.

Breur is niettemin tegen de plannen van Donner. ‘De corporaties zijn vaak wel netjes, maar particulieren zullen de huurprijs gewoon omhooggooien.’ Hij hoopt dat de Tweede Kamer de minister morgen kan overtuigen om studenten uit te zonderen van zijn plannen met het huurstelsel.

Huurtoeslag

Zowel de corporaties als de studenten pleiten ervoor om studenten vaker in aanmerking te laten komen voor huurtoeslag. Maar Donner heeft al eerder laten weten daar niets in te zien. [MdV/HOP]