Leaseauto voor afstudeerders

Eén van de bedrijven, E-ID Internet Strategies, belooft aankomende afstudeerders zelfs een leaseauto. ‘Dat laat nog maar eens zien dat onze studenten hun opdrachten goed doen. Bedrijven zien onze studenten graag komen, het liefst als afstudeerder’, vertelt medeorganisator en docent Marieke Versteijlen. De banenmarkt is bedoeld voor eerste, tweede en derdejaarsstudenten.

Als de banenmarkt van de Academie voor Industrie en Informatica net is begonnen, schuifelen de eerste studenten nog wat aarzelend en afwachtend langs de stands. ‘Zeker voor de eerstejaarsstudenten is het nog wat onwennig’, zegt Versteijlen. ‘Afstuderen is nog ver weg en ze weten nog niet zo goed wat ze willen.’ De bedrijven willen graag komen. Vorig jaar waren er vijftien stands, dit jaar zijn achttien bedrijven present.

Scrum

Om meer inzicht te geven in wat de mogelijkheden zijn en wat er op dit moment gebeurt in de ICT-wereld, geven bedrijven zoals Accenture, Everest en Sogeti presentaties in collegezalen. In zaal B003 praat een vertegenwoordiger van het bedrijf Humiq over scrum, een softwareontwikkelmethode. Aan de hand van deze methode krijgen de studenten informatie over het bedrijf en wat de stagemogelijkheden zijn voor studenten.

Sprints

De collegezaal is goedgevuld met, op één vrouw na, alleen mannelijke studenten. De presentatie bestaat uit vier sprints van vijf minuten, waarvan de bezoekers zelf de onderwerpen en volgorde hebben samengesteld door een enquêteformulier in te vullen. Ook dit is een principe dat volgens Huniq hoort bij een echte scrum. De studenten zijn overigens niet alleen geïnteresseerd in de internships, zo blijkt in de collegezaal. De ene student tegen de ander: ‘Hoeveel pennen heb jij al?’ [MG]