Loten om te mogen studeren

In het wo geldt voor vier studies een ‘opleidingsfixus’: wie tandheelkunde, geneeskunde, psychologie of criminologie wil studeren moet altijd loten en kan daarbij een voorkeursinstelling aangeven. Voor nog 25 andere wo-studies wordt ook geloot, maar dan per instelling.

Journalistiek

In het hoger beroepsonderwijs bestaat zo’n ‘opleidingsfixus’ niet. Bij alle vier de opleidingen journalistiek wordt weliswaar geloot, maar dat gebeurt per instelling en niet centraal. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld mondzorgkunde en fysiotherapie. In totaal gaat het om 45 studies.

Op Avans hebben de voltijdopleidingen Fysiotherapie en Communication and Multimedia Design (CMD) een numerus fixus. Fysiotherapie laat 150 nieuwe studenten toe. Voor CMD kunnen 210 studenten zich aanmelden in Breda en 150 in Den Bosch. AKV|St. Joost heeft een toelatingsexamen, net als alle kunstacademies in Nederland.

Van de aanstaande eerstejaars hebben zich ongeveer 27.000 mensen zich tot nu toe aangemeld voor een opleiding met een numerus fixus. Dat zullen er nog meer worden, want scholieren kunnen zich nog tot 15 mei aanmelden voor de procedure. Op 14 juli worden de uitslagen bekend.

Iedere opleiding kan bij DUO een numerus fixus aanvragen wanneer het aantal beschikbare plaatsen aan de instelling kleiner is dan het verwachte aantal studenten dat zich aanmeldt. [MdV/HOP]