Stap voor stap bokskampioen worden

Abdelkader werd acht maanden geleden door een vriend meegenomen naar een bokstraining op de Universiteit van Tilburg. ‘Die eerste training was erg zwaar en dat maakte indruk op me. Daarom besloot ik dat ik beter wilde worden in boksen’, zegt de Bredase student. Nadat hij een paar maanden gebokst had, zag zijn trainer Bart van Polanen dat Abdelkader vooruit ging en vertelde hem over de bokskampioenenschappen. ‘Toen besloot ik de gok te wagen’, vertelt de student.

‘Waar ben ik aan begonnen?’

De laatste paar maanden voor het Nederlands Kampioenschap Studenten Boksen trainde Abdelkader vier tot vijf keer per week. ‘Er waren momenten waarop ik bij mezelf dacht: waar ben ik aan begonnen?’

Het doel van zijn zware trainingsschema was het winnen van de eerste ronde van de kampioenschappen. Dat doel bereikte hij toen hij op het nippertje wist te winnen en de halve finale bereikte. Hier versloeg hij zijn tegenstander met gemak en kwam op zaterdag 21 mei in de finale terecht.

‘Het was niet in me opgekomen dat ik ooit de finale zou halen’, zegt Abdelkader. ‘Mijn focus lag steeds op het winnen van de volgende ronde. Totdat ik de halve finale won, dacht ik helemaal niet aan de finale. Ik liep het toernooi stap voor stap door.’ Uiteindelijk wist de Bedrijfseconomie student de andere finalist door middel van een knock-out in de eerste ronde uit te schakelen.

Felicitaties

De meeste studiegenoten van Abdelkader weten nog steeds niet dat hij bokst. ‘Ik doe het nog niet zo lang’, zegt hij. ‘Bovendien vind ik het niet nodig om het aan iedereen te vertellen, omdat dat zo “uitsloverig” overkomt.’ Wat hij in de toekomst gaat doen, weet de student nog niet. ‘Ik ga hierna gewoon lekker door met boksen, maar wil nu eerst even van mijn rust genieten.’ [IB]