Student geeft niets om ethisch ondernemen

Een Zweeds adviesbureau deed onderzoek onder Nederlandse 6.120 WO- en HBO-studenten. Het liefst willen economische en technische studenten later gaan werken bij Google of Philips, die kwamen als meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland uit de bus.

Google verslaat Apple

Als het alleen gaat om de economische studenten, is Google op dit moment populairder dan Apple. Heineken prolongeert de derde plaats. In de technische ranglijst staat Philips al sinds 2004 stevig op de eerste plaats, dit jaar gevolgd door Shell en Google. De overheid zakt drie plaatsen naar de vijfde plaats.

Uitdagend werk

Nederlandse studenten associëren volgens de onderzoekers hun ideale werkgevers voornamelijk met uitdagend werk (71 procent), professionele opleiding en ontwikkeling (54 procent), goede referentie voor de toekomstige carrière (52 procent), een creatieve en dynamische werkomgeving (52 procent) en een verscheidenheid aan opdrachten (50 procent).

Slechts 25 procent associeert Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) met ideale werkgevers. Ook voor hoge ethische normen lopen studenten niet warm (15 procent). Internationaal gezien is Nederland het enige land waarbij het belangrijkste carrièredoel voor studenten is om ondernemend, creatief en innovatief te zijn. In andere landen staat een balans tussen werk en privé op de eerste plaats. [MG]