Studiebeurs gesponsord door Phillips

‘Het is een pril plan’, zegt een woordvoerder, en de uitwerking moet nog volgen. Maar voor ‘the best and brightest’ onder de Nederlandse studenten gaat de universiteit samen met enkele bedrijven studiebeurzen beschikbaar stellen waarmee ze een dure tweede masteropleiding kunnen volgen.

Drie jaar werken

Buitenlandse studenten kunnen aan de TU/e sinds 2006 een beurs krijgen, als ze daarna ook nog drie jaar bij een bedrijf uit de regio gaan werken, zoals Philips of Océ. Vorig jaar zijn er 225 beurzen toegekend. Wat de voorwaarden voor Nederlandse studenten zullen zijn, is nog niet bekend.

Maandag opende staatssecretaris Zijlstra met een videoboodschap een ‘denktanksessie’ over zulke beurzen. Het kabinet hoopt dat het bedrijfsleven inspringt nu de overheid geen tweede opleiding meer wil financieren.

Prijsvragen

VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas had in een motie gevraagd over het kabinet zulke studiebeurzen van bedrijven wil aanmoedigen. Ze ziet ook veel in prijsvragen, waarbij studenten soms tienduizenden euro’s kunnen verdienen met hun ideeën. Ze prijst de oprichters van www.studentenprijsvraag.nl, waar zulke prijsvragen zijn verzameld. [BB/HOP]