Technisch denken en technisch doen

De eerste Technasia gingen in 2005 in Groningen van start. Het leertraject geeft scholieren de kans om zowel op theoretisch als praktisch gebied meer met technische vakken bezig te zijn. Daarom breiden de middelbare scholen in Breda die een Technasium beginnen uit met een speciale technische werkplaats. Avans zal ervoor zorgen dat de scholieren verschillende projecten op de Avansvestigingen in Breda kunnen uitvoeren en zal helpen bij het maken van profielwerkstukken.

Opdrachten uit het bedrijfsleven

Dankzij de Technasia-werkplaatsen in de middelbare scholen, kunnen de leerlingen werken aan technische projecten. Het is de bedoeling dat bedrijven en instellingen de scholen opdrachten gaan geven, zodat de jongeren tijdens het uitvoeren hiervan kennis maken met de echte praktijk.

De scholieren kunnen vanaf de brugklas drie tot vier uur extra les krijgen in technische vakken. Uiteindelijk kunnen ze eindexamen doen in het vak Onderzoek en Ontwerpen. De middelbare scholen en Avans hopen op deze manier meer mensen naar technische opleidingen te trekken.

Niet alle Bredase scholen lijken een extra steuntje in de rug nodig te hebben. Leerlingen van het Newmancollege in Breda wisten in april met een bewegend fietszadel de Technasium Top Award 2011 te winnen. [IB]