Bijverdienregels prominenter op DUO-site

VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas leek het logischer om de periode waarin studenten bijverdienen gelijk te laten lopen met het collegejaar. Maar daar wil staatssecretaris Zijlstra niet aan, omdat de Belastingdienst met kalenderjaren werkt en een ander systeem om die reden ‘vrijwel onuitvoerbaar is’.

Scheve situatie

Het kamerlid stelde vragen naar aanleiding van een bericht over een student die de bijverdiengrens overschreed doordat ook de maanden meetelden waarin ze tussen haar mbo- en hbo-opleiding werkte. Leidt het meetellen van die periode niet tot scheve situaties, wilde Lucas weten. En was de communicatie naar studenten hierover wel goed genoeg geweest? Op de site van DUO zou de regeling niet vermeld staan.

Maar volgens de staatssecretaris was daar geen sprake van. Studenten konden op de site doorklikken naar de folder ‘bijverdienen’, waarin de regels duidelijk staan uitgelegd. Niettemin ‘heeft DUO de informatievoorziening inmiddels verder verbeterd door de desbetreffende teksten ook rechtstreeks op de webpagina’s te zetten’. [MdV/HOP]