CMD maakt speeltuin van N-lokalen

Bij binnenkomst kreeg je als bezoeker al direct het woensdagmiddaggevoel: een glaasje prik drinken en spelen maar. Dat deden ook enkele kinderen van Avansmedewerkers in de N-lokalen. Ze konden met tweeën tegelijk springen op trampolines, griezelen in een spooktent of scratchen op een grote draaitafel. De installaties zijn net als bij de CMD-opleiding in Breda ontworpen in opdracht van het Cinekid festival.

Touwtje springen

‘We hebben een oud spel, touwtje springen, als uitgangspunt genomen voor onze installatie’, vertelt student Annette Hospens over hun creatie. Het grote ronde bord ligt op de grond en is opgedeeld in blokken bestaat uit twee helften, rood en groen. Als de lichtjes in het blok oplichten, moet de speler springen. Diegene die het vaakste op tijd springt, de rode of groene partij, wint het spel.

PlayStation

Aan het maken van het ontwerp ging een onderzoek vooraf. ‘We wilden weten wat de kinderen van nu bezig houdt en wat ze leuk vinden. Daarom zijn we naar een basisschool gegaan en hebben we met kinderen gepraat’, vertelt Annette. Haar groepje ontdekte iets opvallends: ‘Kinderen van nu spelen nog steeds veel buiten. We dachten dat die tegenwoordig vooral binnen achter de PlayStation zaten, maar dat is dus niet zo.’

Herfst

Een andere attractie is gebaseerd op de herfst en is voor een iets jongere doelgroep: kinderen van vier tot zes jaar oud. ‘Bij onze attractie kunnen kinderen zelf ontdekken wat de herfst precies is, heel educatief’, zegt student Lotte Makkinje.

Op het speelveld staan verschillende voorwerpen waarmee een beweging kan worden gemaakt. Op het grote scherm zie je hiervan het effect. Een ruk aan de wolk betekent dat het gaat regenen op het scherm, bij een duw tegen een spinnenweb verschijnt ook op het scherm een web. Lotte: ‘Echt iets wat kinderen leuk vinden, maar eigenlijk zijn we allemaal toch nog een beetje kind?’ [MG]

Lees ook het eerder verschenen artikel:

Installaties met een hoog doe-gehalte 15-6-2011