Docent van het Jaar 2011 is…

Frans Jespers, docent aan de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB), is vandaag de eer ten deel gevallen: hij is Docent van het Jaar 2011! De jaarlijkse Punt-verkiezing beleefde vanmorgen haar spannende ontknoping op de tweede etage van het Hogeschoollaan-gebouw in Breda.

ASB-directeur Ine van Zon had Jespers gestrikt voor een afspraak, zogenaamd over de begeleiding van nieuwe docenten bij ASB, een traject waar Jespers bij betrokken is. Na een luttele vijf minuten echter kwam collega Mariëlle van Hest, met wie Jespers een hechte band heeft, hem overvallen samen met de redactie van Punt. De wisselbeker was voor hem!

Bloemlezing

Met 29 procent van de stemmen is Frans Jespers de absolute winnaar. Na in eerdere jaren al vaker genomineerd te zijn, eindigde hij dit jaar eindelijk eens bovenaan. In de zomer van 2012 gaat de docent met pensioen. Studenten roemen hem om zijn bescheidenheid, zijn liefde voor het vak én voor de student, en zijn geduld en begrip. ‘Hij neemt altijd de tijd om je iets uit te leggen, ook al begrijp je het na drie keer nog niet’, zegt Mandy Klaassen, student Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH).

SPH-student Rebecca de Bruin zegt: ‘Omdat hij een zeer goede leraar is die over heel veel kennis beschikt en het ook durft toe te geven dat het nog steeds spannend voor hem is om een college te geven’. ‘Hij laat je goed nadenken over dingen maar zorgt er wel voor dat je bij jezelf blijft’, mailde Faye Eestermans. De studenten gunnen Jespers de beker extra hard, omdat hij na volgend studiejaar met pensioen gaat.

Vol A4’tje

Student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening Roy Spijkers nam zelfs de tijd en moeite om een heel A4’tje over zijn geliefde docent vol te schrijven: ‘Frans Jespers is geen docent geworden voor een hoge loonstrook, een hoge waardering (die hij zoals u leest wel krijgt) of omdat hij toch iets moest doen. Nee, Frans Jespers leert mensen dingen, omdat hij een wijze man is die graag mensen dingen en informatie aanleert, oftewel: een leraar in het hart.’ […] ‘Hij speelt met taal en woorden zoals een klein kind met zijn speelgoed.’

En: ‘Frans Jespers draagt informatie over op een boeiende manier! Waarom het boeiend is? Omdat Frans Jespers zelf geboeid is door de informatie en dit enthousiasme doorgeeft. […] Er verschijnt een lach op je gezicht als hij uitlegt. Als dit niet is door de passende en interessante voorbeelden of de interessante stof die hij meedeelt, dan wel om de passie waarmee hij het overbrengt.’

Generaties lang

‘Frans is niet zomaar een collega’, vertellen zijn ASB-collega’s. ‘Hij gaat over alle generaties heen. Door zijn decennialange ervaring in het vak, lopen hier bij ons op de afdeling mensen rond die vroeger zélf nog les van hem hebben gehad. En toen deed hij het al geweldig!’ [LJ]

Lees volgende week in Punt11 een uitgebreid interview met Frans Jespers! De nieuwe krant ligt vanaf 30 juni in de bakken.