‘Ik had een houten moodboard gemaakt met allemaal luikjes’, vertelt vierdejaarsstudent Culturele en Maatschappelijke Vorming Marcia Sleutjes. ‘Docenten konden aan een touwtje trekken zodat er een luikje omhoog ging en er een plaatje verscheen. Er zat bijvoorbeeld een symbool van doorzetten tussen. Dan vertelde ik waarom doorzettingsvermogen een van mijn belangrijkste professionele eigenschappen is.’
Student centraal
Het is de kern van de Meesterproef. De studenten zélf staan centraal: ‘Ze moeten laten wie ze zijn als professional, waar hun kwaliteiten liggen en wat hun visie op het werkveld is’, aldus Mies de Koning, opleidingscoördinator bij ASH. ‘Eigenlijk vertelt iedere student wat hij of zij de afgelopen vier jaar heeft geleerd.’
Dat is volgens De Koning ook het grote verschil met het afstudeertraject van de voorgaande jaren: ‘In het verleden hadden de studenten naast hun onderzoek in praktijk ook al een individueel gesprek, maar daarin werden ze beperkt door de grenzen van het onderzoek. Ze konden niet helemaal laten zien wat ze tijdens hun opleiding hadden geleerd. De Meesterproef levert wat dat betreft een breder en positiever beeld van de student op.’
Panel
De grofweg tweehonderd afstudeerders werden tijdens de Meesterproef, die in de avonduren op Avans plaatsvond, geconfronteerd met een panel van twee docenten, een alumni en een ervaren beroepskracht uit het werkveld. Met dit panel gingen studenten in discussie over belangrijke ontwikkelingen uit het werkveld.
Marcia richtte zich onder andere op de harde aanpak van hangjongeren: ‘Ik vind dat er ook een alternatieve aanpak mogelijk is waarbij je die jongeren benadert vanuit hun kracht, iets waar ze goed in zijn. En dus niet vanuit wat ze niet kunnen.’ Ze had haar stelling behoorlijk dichtgetimmerd: ‘Ik wilde niet het risico lopen dat er ergens nog een kiertje was dat door het panel kon worden ingetrapt.’
Onzekerheid
In eerste instantie zag de vierdejaarsstudent behoorlijk op tegen de vijftien minuten durende presentatie: ‘Dat kwam vooral omdat ik geen idee had wat ik kon verwachten.’ Volgens De Koning is dat ook een goed leermoment: ‘Er is inderdaad geen vaste vorm waar de Meesterproef aan moet voldoen. Dat roept een bepaalde onzekerheid op bij studenten. Maar goed, die zekerheid is er in de praktijk ook niet.’ [CT]
Punt. Of had jij nog wat?