Oud-student en kindercoach

Gastspreker Greetje Welten kan zichzelf dankzij een serie indrukwekkende opleidingen onder andere lerares, nieuwetijdscoach en kindertolk noemen. Ze besloot haar kennis en ervaring te gebruiken om kindercoachpraktijk ’t Zonnewiel op te richten.

Signalen ‘vertalen’

De praktijk van de oud-Avansstudent begeleidt kinderen met sociaal-emotionele problemen zoals faalangst of pesten. Behalve kinderen worden ook ouders en leraren begeleid. Volgens Greetje is het zo dat gezinsleden onbewust heel veel invloed op elkaar hebben en is het daarom belangrijk dat alle gezinsleden bij het coachen betrokken worden.

Tijdens het coachen gebruikt de kindercoach haar opleiding als kindertolk om signalen van kinderen te ‘vertalen’. Sommige dingen die kinderen doen, worden door ouders niet of verkeerd begrepen. Greetje legt aan ouders uit wat kinderen met hun gedrag willen zeggen en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Met dit initiatief won zij in 2009 de startersprijs van Zuid-West Nederland van de Kamer van Koophandel.

Studium Generale

De lezing van Greetje Welten is op 9 juni om 14.40 op de Hogeschoollaan in HF003. Het is tegelijk de laatste bijeenkomst van dit jaar van het Studium Generale van de ASB. [IB]