Zorg en techniek trekken meer studenten

De belangstelling voor zorgopleidingen neemt met ongeveer 8 procent toe, blijkt uit de voorlopige aanmeldingen voor hbo-opleidingen. Ook techniek zit in de lift, met 6,5 procent meer aanmeldingen dan vorig jaar om deze tijd.

Avans

Het lijkt erop dat deze landelijke trend zich echter nog niet laat vertalen naar Avans. De Academie voor Gezondheidszorg bijvoorbeeld had tot en met 31 mei 5,8 procent minder aanmeldingen binnen ten opzichte van vorig jaar.

Dalers

Landelijk minder populair zijn agrarische opleidingen, waarvoor zich tachtig studiekiezers minder (min 4,5 procent) hebben aangemeld. Ook sociaal-agogische opleidingen trekken waarschijnlijk minder eerstejaars: zij staan op 3,1 procent krimp.

Per hogeschool ziet het er anders uit. Zo staat de Hogeschool Inholland op 20 procent minder aanmeldingen dan vorig jaar. ‘De ene week wat meer, de andere week wat minder’, aldus een woordvoerder.

Voorspellingen

Er komen misschien iets meer eerstejaars dan vorig jaar: 1,8 procent extra. Maar het verschil is te klein voor harde voorspellingen: studenten kunnen zich nog tot september aanmelden. Bovendien zitten in deze cijfers ook de studenten die al studeren, maar van opleiding wisselen: dat zouden er best eens meer kunnen zijn dan anders. [BB/HOP, AR]