Avansstudent kampioen Guitar Hero

Met verkrampte vingers, zo speelde Boy Kremers op zijn 15e voor het eerst op de plastic gitaar van de computergame Guitar Hero van zijn Xbox 360. Urenlang rockte de student van de Bossche opleiding Communication and Multimedia Design op zijn gitaar om de nummers foutloos mee te kunnen spelen vanaf het televisiescherm. En met succes: hij werd Nederlands kampioen in 2008, 2009 én 2010.

Bij Guitar Hero draait het om het op tijd aanslaan van de gekleurde noten die door het beeld schuiven. Hoe hoger het niveau, hoe meer gekleurde knoppen van je gitaar je moet gebruiken en hoe sneller de muzieknoten voorbij vliegen. ‘Het is gewoon een kwestie van veel oefenen’, aldus Boy. Voorheen speelde hij dagelijks zo’n vier uur op zijn gitaar, tegenwoordig is dat wat minder.

Expert worden

‘Je moet het talent hebben om nummers snel op te pikken’, legt Boy uit. ‘Ik ken genoeg mensen die blijven hangen op de moeilijkheidsgraad “hard”, die zullen nooit “expert” worden’, vertelt Boy.
Zelf gitaar spelen heeft Boy ooit geprobeerd, maar dat was geen succes.’Ik speelde op een elektrische gitaar. Ik vond het te moeilijk en het kostte me teveel tijd.’

Favoriete nummers of solo’s heeft de CMD-student niet echt. Wel houdt hij van de muziekstijl van het spel: de tracklist van de game bestaat vooral uit rocknummers. ‘Ik speel heel verschillende nummers. Al moet ik zeggen dat ik muziek van Megadeth leuk vind om te spelen, dat is echt een uitdaging en gaat nooit vervelen.’

Prijzen

Als Nederlands kampioen mag Boy ook deelnemen aan wereldkampioenschappen. Op zijn eerste WK in Keulen werd hij uitgeschakeld in de groepsfase. Op het tweede WK in China belandde hij in de “groep des doods” en wist hij zich niet de plaatsen voor de volgende ronde. In 2010 nam hij op het WK in Los Angeles revanche: hij werd derde en won een geldprijs van 1.000 dollar. Daarna won hij met een tweede plek op het EK in Berlijn ook nog eens 2.000 euro.

Of hij dit jaar zijn nationale titel kan prolongeren, weet hij nog niet. ‘Het is niet bekend of dit spel weer op de lijst van de kampioenschappen staat, anders ben ik er zeker weer bij.’ [MG]