Collegevoorzitter HvA opgestapt

‘In goed overleg’ zou Van der Toorn zijn functie hebben neergelegd. zo meldt de instelling in een persbericht. Van der Toorn zou het niet eens zijn met ‘de koers en het tempo’ van de veranderingen bij de UvA. In mei werd bekend dat de UvA en de Vrije Universiteit gaan uitzoeken of het zinvol is om te gaan samenwerken.

Verrast

Van der Toorn begon zijn wetenschappelijke loopbaan aan de VU, waar hij in 1985 promoveerde in de godsdienstwetenschappen. Hij was sinds 2006 collegevoorzitter van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Vicevoorzitter Paul Doop neemt zijn taken tijdelijk over. Inge Brakman, waarnemend voorzitter van de raad van toezicht, zegt in Folia verrast te zijn over het besluit dat Van der Toorn dit weekend nam na ‘lange gesprekken’ met de raad.

De Amsterdamse studentenvakbond ASVA schrijft in een persbericht dat Van der Toorn ‘graag zo snel mogelijk wil fuseren met de VU, de RvT niet’. De bond heeft op haar site alvast een vacature geplaatst voor een opvolger ‘met een realistische toekomstvisie die kwalitatief onderwijs op de eerste plaats heeft staan’. [MdV/HOP]