Lucasprijs voor Femke Dekkers

‘Het werk op groot formaat van de winnaar stelt op heel eigentijdse wijze klassieke vragen over vorm en materiaal’, aldus de jury over het werk van Femke. ‘Het medium fotografie is vanzelfsprekend en wezenlijk onderdeel van het totale beeld. En hoe ‘plat’ de afdrukken ook zijn, ze verliezen nergens het gevoel voor textuur, tactiliteit en ruimtelijkheid.’

Ieder jaar reikt de gemeente ’s-Hertogenbosch de Lucasprijs uit aan de student met het beste afstudeerwerk van AKV|St.Joost.

Jury

De jury werd voorgezeten door de directeur van de kunstacademie Jules van de Vijver en bestond verder uit Charles de Mooij, directeur van het Noordbrabants Museum, en Angelique Spaninks, directeur van MU Eindhoven.

In totaal waren negen studenten van de kunstacademie genomineerd. Van de opleiding vormgeving waren dat Merel Cremers en Eefje van Boxtel (major illustratie), Desha Nujsongsinn en Remco van Dun (major grafisch ontwerpen) en Bart Koertshuis (major fotografie). Van de opleiding Autonome Beeldende Kunst waren dit Dimensional Consultancy (bestaande uit Hinde Chaatouf, Jasmin Moeller en Marieke Verlangen), Charlotte Louen en Hans Prijs.

Expositie

De tentoonstelling van de bachelors is vanaf morgen tot en met woensdag 6 juli van 11.00 tot 17.00 uur te zien in Breda en ’s-Hertogenbosch. In Breda aan de Beukenlaan 1 en in Den Bosch in het voormalig gebouw van De Boo, aan de Oude Engelenseweg 9. [MG]