Terug naar overzicht

Tweedejaarsstudenten MER helpen groentjes

In totaal gingen tien tweedejaarsstudenten in februari aan de slag als tutor. Zij probeerden in het project peertutoring eerstejaarsstudenten de fijne kneepjes van het tentamen Bedrijfseconomie bij te brengen. Dat was hard nodig, volgens tweedejaarsstudent en één van de tutoren, Joris Souryal. ‘De meesten hadden diepe onvoldoendes, dit tentamen was echt een struikelblok. Je moet dit echt veel oefenen om het te snappen.’

De tutoren werden eerst in zeven sessies grondig getraind op hun didactische vaardigheden en ook werd hun vakkennis opgefrist, het was tenslotte alweer een jaar geleden dat tutoren zelf hun hoofd hadden gebroken over het tentamen.

Respect voor docenten

Door het zelf lesgeven heeft Joris meer respect gekregen voor zijn docenten. ‘Ik heb iedere les zo’n anderhalf uur voorbereid. Alle toetsen heb ik zelf ook gemaakt. Dat is echt belangrijk. Als studenten mij een vraag stellen, moet ik het antwoord weten. Anders gaan ze je testen. Iedere leerling is anders, daar moet je ook rekening mee houden.’

Resultaten

Het resultaat van de bijlessen is verbluffend: een slagingspercentage van 73 procent. Onder de eerstejaarsstudenten die niet deelnamen was dat percentage 35 procent. Het project werd afgelopen schooljaar voor de tweede keer gehouden en rijgt vermoedelijk een vervolg. De directie van de opleiding vond het volgens Joris eerst een duur experiment, maar is over de streep getrokken door de goede resultaten. [MG]

Meer lezen?