Breda wil duizend studentenwoningen erbij

‘Duizend plekken voor studenten. Dat is de opdracht. Als we kennisstad willen zijn, dan moeten we de jongeren aan ons binden’, zegt wethouder Volkshuisvesting Bob Bergkamp in BNDeStem . Volgens de wethouder moet de stad ‘gas geven’ want behalve een project voor tweehonderd studentenwoningen op de hoek van de Ettensebaan en de Tuinzigtlaan staat er nog niets gepland.

Vijf studentenflats

De gemeente kijkt vooral naar de drie Bredase woningcorporaties.  Zij moeten vier van de vijf nieuwe studentenflats gaan bouwen, zo is het idee.

De Tramsingel lijkt de plaats te worden waar in eerste instantie de meeste flats worden gerealiseerd. Ook het huidige winkelcentrum De Lunet is in beeld voor studentenhuisvesting. Op korte termijn verhuizen de winkels die daar zijn gevestigd richting NAC-stadion. Het gedateerde winkelcentrum wordt dan gesloopt om ruimte voor nieuwbouw te maken.

Aparte status

De Bredase wijken Tuinzigt, Linie, Doornbos, Belcrum, Brabantpark, Haagpoort en Geeren-Noord en Zuid krijgen een aparte status als het gaat om de huisvesting van studenten. Dat is omdat de bewoners in verhouding al veel te maken hebben met studenten. Dat kan leiden tot overlast, licht wethouder Bergkamp toe in de krant. ‘Het gebeurt dat ik ’s ochtends met schoolbesturen praat over de noodzaak van studentenhuisvesting en ’s middags met bewonersorganisaties over overlast van studenten. Daarom willen we overconcentratie voorkomen’, zegt hij. [AR]