Camerabewaking in pc lokalen

Volgens de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF) van Avans is het bewezen dat camerabewaking preventief werkt. Een pilot waarbij camera’s werden opgehangen in het gebouw aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch leverde het bewijs: er werden aanzienlijk minder computers gemolesteerd en minder vaak apparatuur gestolen. ‘Daardoor zijn de studenten verzekerd van een goede werkplek’, zegt Hans Trommelen van DIF.

Niet bespied

Een bijkomend voordeel van de camera’s; op de beeldschermen bij de Servicebalie kun je als student al heel snel zien waar er een werkplek vrij is. Geluiden over studenten of medewerkers van Avans die zich bespied voelen, zijn bij Trommelen niet bekend. ‘De beschikking hebben over een goede werkplek is voor studenten meer waard dan die camerabeelden.’ [MG]

In Punt06 besteedden we vorig schooljaar uitgebreid aandacht aan de privacy van studenten bij Avans. Welke gegevens worden bewaard en voor hoe lang? Lees Punt06!