Geld voor hbo-opleiding pastoraal werk

Kamervragen

Deze zomer werd bekend dat zes hogescholen tot 2015 extra geld krijgen voor godsdienst/pastoraal werk. D66 stelde er kamervragen over: waarom voor deze opleiding wel en voor andere niet?

Het antwoord is nogal technisch. De hogescholen gingen akkoord met de nieuwe bekostigingsregels (één bachelor en één master per student), maar stelden één voorwaarde: ze wilden een regeling voor opleidingen die te hard werden getroffen.

Het gaat om opleidingen die veel studenten trekken die al een bachelordiploma op zak hebben: daar betaalt de overheid niet langer voor. Bovendien moesten de hogescholen het probleem niet eenvoudig kunnen oplossen, bijvoorbeeld door de opleiding te versmelten met een andere opleiding of geld uit de markt te halen. Desgevraagd heeft de HBO-raad het verslag van het onderzoek openbaar gemaakt.

Uit een eerste inventarisatie kwam een klein rijtje opleidingen naar voren, waaronder mediatechnologie, human technology en informatiedienstverlening- & management. Maar die opleidingen kunnen er zelf wel een mouw aan passen, menen de rapporteurs van de HBO-raad.

Kunstonderwijs

Bij de opleiding film & televisie zijn de gevolgen groter: een kwart van haar eerstejaars heeft al een eerste bachelordiploma behaald en moet een hoog collegegeld betalen. Maar die opleiding komt nog ter sprake in de ‘bredere discussie over de toekomst van het kunstonderwijs in Nederland’, aldus de HBO-raad.

Zo bleef uiteindelijk alleen de opleiding godsdienst/pastoraal werk over. Die opleiding trekt veel oudere eerstejaars die alsnog voor pastoraal werk kiezen. Het is onwaarschijnlijk dat hun ‘werkgever’ veel kan bijdragen aan hun opleiding.

Minder geld voor andere opleidingen

Het extra geld voor deze hbo-studie brengen de Nederlandse hogescholen overigens gezamenlijk op: het komt uit het totale budget voor het hbo, zodat er iets minder geld overblijft voor andere opleidingen. De hogescholen met een opleiding godsdienst/pastoraal werk zijn Windesheim, Fontys, Inholland, de Christelijke Hogeschool Ede, de Gereformeerde Hogeschool en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. [BB/HOP]