Steeds meer studenten met een studieschuld

Dat concludeert RTL Nieuws uit cijfers van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). In de afgelopen zeven jaar is het aantal studenten met schuld bijna verdubbeld naar 87.000. De gemiddelde schuld is ook flink gestegen, van 7.900 euro in 2004 naar ruim 13.000 euro in 2010.

Vakanties en stappen

Het Nationaal Instituut Budget voorlichting (Nibud) en het ISO luiden de noodklok. Bijna de helft van alle studenten leent iedere maand een paar honderd euro van DUO. ‘Soms is dat noodzakelijk, maar een kwart van de studenten leent om relaxed te kunnen leven. Die studenten geven het geld van hun lening uit aan vakanties en stappen. Dat is gevaarlijk’, aldus een woordvoerder van het Nibud.

Variabele rente

Lenen bij DUO lijkt misschien gunstig, maar studenten moeten er volgens het NIBUD rekening mee houden dat de rente niet vast staat. Een voorbeeld: bij een lening van 15.000 euro tegen 1,5% betaal je aan rente en aflossing in 15 jaar tijd ruim 16.000 euro. Als de rente 4,2% is, betaal je ruim 20.000 euro.

Het Nibud wil studenten helpen grip te krijgen op hun studieschuld. De gratis Studieleenwijzer, ontwikkeld in samenwerking met het platform Wijzer in geldzaken, op Nibud.nl kan daarbij helpen. Met deze tool kun je als student of afgestudeerde berekenen hoeveel je na je studie moet gaan aflossen. Dit resultaat wordt gekoppeld aan een voorbeeldbegroting. Zo is niet alleen te zien hoeveel je ongeveer moet aflossen, maar ook wat dit voor invloed heeft op je budget als starter. De nieuwe Studieleenwijzer is  te bereiken via www.nibud.nl/studieleenwijzer. [MG, AR]