Avansvoorzitter: ‘Zijlstra stopt studenten in strakker keurslijf’

De bestuursvoorzitter voorziet dat studenten in een strakker keurslijf gezet worden. ‘Zijlstra wil studenten meer uitdagen, meer ruimte bieden. Maar zijn plannen van landelijke toetsen, strakke kaders en sneller studeren zorgen juist voor minder keuzemogelijkheden voor studenten’, zegt hij in een uitgebreid interview in Punt01.

Brugklasniveau

Mbo’ers krijgen in de toekomst niet zomaar meer toegang tot het hbo. ‘Nu kunnen studenten mbo Verpleegkunde beginnen aan een hbo-opleiding Elektrotechniek. Dat Zijlstra daar van af wil, vind ik een goed teken’, zegt de bestuursvoorzitter. ‘Ik heb zelf tijdens de zomercursus van Avans gemerkt dat er mbo-studenten zijn die een technische hbo-opleiding willen gaan doen, maar met wiskunde nog op brugklasniveau zitten.’

Rüpp reageert in Punt01 ook op het idee van Zijlstra om het bedrijfsleven meer invloed te geven op beroepsopleidingen, de mogelijkheid voor hogescholen om meer selectie toe te passen bij aankomende studenten en de eis dat alle hbo-docenten een mastergraad moeten hebben.

Lees het hele interview in Punt01. De krant ligt vanaf vandaag in de bakken en is hier digitaal te vinden. [AR]