Bossche HBO Intro worstelt naar hoogtepunt

Net gezellig

Het is één van de clichés uit de horeca: Net wanneer het gezellig begint te worden, gaan de lampen aan. Dat gold in zekere zin gisteren ook voor het HBO Intro Festival in Den Bosch. Drie uur lang worstelde het studentenfeest met een matige opkomst. Maar wanneer het festivalterrein rond 23.00 uur volledig uit z'n dak gaat, moeten de stekkers eruit.

Gestopt op het hoogtepunt dus. Verantwoordelijk voor de climax is de afsluitende act Vato Gonzalez. De dj werd eergisteren nog in allerijl vastgelegd als vervanger van de op het laatste moment afgehaakte Roog. Het enthousiasme van het publiek is er niet minder om. Bij de dranghekken gaan de voetjes vlijtig van de vloer.

Twijfelachtige eer

Vijf uur eerder heeft Indigo Mind de twijfelachtige eer om het festival af te trappen. Terwijl de band op het punt staat te beginnen, komt het water met bakken uit de hemel. Door het soundchecken wat te rekken hopen ze dat het publiek nog aanzwelt. Het mag niet baten. De winnaar van de Punt/Hbo Intro Festival Battle of the Bands Den Bosch moet het uiteindelijk doen met grofweg veertig studenten. Maar zodra de indrukwekkende stem van zangeres Veerle over het terrein schalt, stopt het wel spontaan met regenen.

Een groter contrast tussen het weer en de beats van tweede act La Fuente lijkt haast niet mogelijk. De dj met zijn onafscheidelijke afrokapsel slingert er de ene na de andere zomerbeat in. Het publiek schuilt ondertussen onder paraplu’s en afdakjes. Misschien is het te danken aan de Caribische sound, maar wanneer La Fuente zijn laatste plaat draait, breekt zowaar de zon door.

Drie decibel

Op dat moment heeft het er desondanks alle schijn van dat het HBO Intro Festival uitloopt op een fiasco. Naast het waardeloze weer acteert ook de gemeente Den Bosch als spelbreker. Op de Markt gelden namelijk strenge geluidsnormen. Een microfoon aan de rand van het terrein meet exact hoeveel decibel er uit de boxen beukt. Wanneer La Fuente aan het einde van zijn set drie decibel boven de toegestane geluidsgrens zit, komt een Bossche ambtenaar dit onmiddelijk corrigeren.

Brabantse rock ‘roll

De Broodje Kroket Band gaat daarna stoïcijns uit zijn dak op het podium. De mannen, oud-leden van de Bredase studentenvereniging Virgo, zwepen het publiek op met hun Brabantse rock ’n roll en karakteristieke, oranje pakjes. Wanneer Dj Zifiron, een van de deelnemers van Battle of Dj’s, tijdens de ombouwfase aan de knoppen draait, is het terrein volledig volgestroomd. Slotact Vato Gonzalez zorgt er uiteindelijk voor dat de editie van 2011 toch nog eindigt met een glimlach. [CT]