Terug naar overzicht

‘Communicatie wordt beste van Nederland’


Welkom! Wat is je eerste indruk van de AMBM en Avans?

‘Dat ik terecht ben gekomen in een jonge, enthousiaste en energieke groep mensen. Bij de AMBM werken professionals met een brede achtergrond, wat een mooie mix geeft. Het zijn erg bevlogen en hartelijke mensen, een warme club. Avansbreed ben ik nog niet op de locaties in Tilburg en Den Bosch geweest. Ik ben vooral hard bezig Breda te leren kennen. De opening van het studiejaar in Wernhout heb ik wel bijgewoond, dat was een gezellige boel. Ik heb sushi gemaakt, maar vooral veel mensen de hand geschud.’

Avans is echt een Brabantse hogeschool. Wat heb jij met Brabant?

‘Tot nu toe nog heel weinig. Ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam en ik woon nu vlakbij Den Haag. Ik ben op zoek naar een huis in Breda om samen met mijn gezin te gaan wonen. De studenten van onze opleidingen, vooral Small Business en Commerciële Economie, hebben natuurlijk veel te maken met lokale bedrijven en het MKB in deze regio. Maandag was ik nog samen met de gemeente bij de Rabobank in Breda, om te praten over de Economische Barometer. Ik vind dat het bij mijn functie als AMBM-directeur hoort om in deze regio te wonen en de omgeving te kennen.’

Je was hiervoor werkzaam als directeur Marketing en Communicatie. Waarom die overstap naar een academie?

‘Twintig jaar lang ben ik werkzaam geweest in de staf, bij de dienst marketing en communicatie op de TU Delft en daarna bij Inholland. Na al die jaren “achter de schermen” wilde ik heel graag eens echt lijnverantwoordelijkheid krijgen, direct betrokken zijn bij het product. Ik hou van het hoger onderwijs. Ik geef zelf ook wel eens gastcolleges, bijvoorbeeld over crisiscommunicatie of reputatiemanagement. Daar ben ik afgelopen jaar bij Inholland wel een specialist in geworden.’

Is jouw overstap van Inholland naar Avans, beste hogeschool van Nederland, niet gewoon een vlucht naar een betere werkgever?

‘Nee, absoluut niet. Mijn persoonlijke wens om naar het primaire proces over te stappen borrelde al langer. Ik heb een spannend jaar achter de rug. Inholland heeft een jaar lang in de spotlights van de media gestaan. Een instroom van 26 procent in de plus daalde naar 35 procent in de min. Het complete bestuur en alle toezichthouders zijn opgestapt en vervangen. Dat is heftig. Ik zeg niet dat er niks mis was bij Inholland, maar het is voor een groot deel een hetze geweest van de media, een hype, gevoed door eigen (oud-)medewerkers. Dat vind ik erg kwalijk, dat de vuile was zo is buiten gehangen door eigen mensen. De grootste crisis is nu geluwd: ik heb met een gerust hart mijn taken overgedragen aan mijn opvolger.’

Wat zijn jouw ambities voor AMBM?

‘Ik wil dat de nieuwe opleiding Communicatie dé topopleiding van Nederland wordt op dat gebied. AMBM zal de allerbeste communicatieadviseurs af gaan leveren. We gaan daar met het team echt een stevige opleiding van maken. Dat we nu met 67 eerstejaarsstudenten zijn gestart, is een goede basis. Verder heeft AMBM een enorme groei doorgemaakt en dat moeten we goed borgen. Samen met mij zijn er weer vier nieuwe collega’s gestart. Al die nieuwelingen moeten opgevangen en ingewerkt worden. Gelukkig zijn er ook genoeg seniors die houvast bieden.’ [LJ]

Meer lezen?