Eerste masters Animatie halen de eindstreep

Een kwartier vóór opening hebben zich al aardig wat mensen verzameld voor de ingang van de expo. De Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost heeft een mooie locatie weten te strikken: het grote leegstaande PTT-gebouw aan de Oude Vest in het centrum van Breda. De gehele benedenverdieping is de afgelopen weken ingericht en aangekleed door de afzwaaiende animatoren.

Toastje brie

Al gauw schuifelen tientallen mensen, met een flesje bier en een toastje brie in de hand, langs de interactieve installatie van Anya Shapira, de storyboards van Idris van Heffen en de filmpjes van Jeroen Bijl. De Finse Leevi Lehtinen schakelde zijn vriendin (die danseres is) in voor een performance rondom zijn werk. Ze krijgen na afloop luid applaus.

Het zijn vooral medestudenten, docenten van AKV|St. Joost en trotse ouders en vrienden die bij de expo-opening aanwezig zijn, want dit is ook meteen de diploma-uitreiking van deze eerste lichting. Vier afstudeerders krijgen hun bul uitgereikt uit handen van een trotse René Bosma, adjunct-directeur van AKV|St. Joost en oprichter van de master Animatie. Eén student moet de komende maanden nog wat herkansen.

Niet iedereen haalt zomaar de eindstreep en dat is ook de bedoeling van de master: animatie op (internationaal) hoog niveau. Deze maand starten weer elf nieuwe studenten in Breda. Bosma: ‘Dit is weer een heel gevarieerd gezelschap: studenten uit Iran, Turkije, Portugal, Roemenië. Het is spannend te kijken welk talent daar weer bij zit.’ [LJ]