In de toekomst kun je kunst downloaden

Poppe liet in de bomvolle zaal van de kunstacademie een aantal voorbeelden zien die pasten bij het ochtendthema van het Studium Generale: Digitale Ambachtelijkheid. Iets dat volgens Poppe niet eens zoveel verschilt van het oude ambacht. ‘Maar het wordt hoog tijd om na te gaan denken over het gebruik van copyright. Bij digitale ambachtelijkheid gaat het om samenwerken en het delen van informatie. Alles is open source en iedereen kan het gebruiken.’ Poppe ziet het helemaal voor zich: naast muziek en films kun je ooit ook kunst downloaden.

Laserpen

Een voorbeeld dat Poppe noemt, is het project Openframeworks. Daarbij delen kunstenaars als het ware de broncode van hun werk, waardoor iedereen er thuis mee aan de slag kan gaan. ‘Een mooie toepassing hiervan is het Graffiti Research Lab’, vertelt de spreekster. ‘Daarbij werd onderzocht hoe je met een laserpen op een gebouw graffiti kan aanbrengen die ook weer heel snel kan verdwijnen.’ Vanuit verschillende disciplines werd dit onderzoek gezamenlijk gedaan.

Verdiepen in ander

Bij een andere toepassing van Openframeworks, konden kinderen vorig jaar tijdens het Cinekid Festival in Amsterdam met een speciale computertechniek ervaren hoe het voelt als er insecten over je heen kruipen. De kinderen moesten daarvoor hun hand tegen een beeldscherm houden, de beesten werden vervolgens op armen en benen geprojecteerd. ‘De kunstenares was geen goede programmeur, maar kon dankzij het open karakter van deze techniek hulp vragen aan anderen. Een goede kunstenaar verdiept zich ook in het werk van een ander.’

Lezingen

Na de hoofdspreker konden de studenten van de kunstacademie kiezen voor een van de parallelsessies. Daarbij gaven kunstenaars in kleinere groepen lezingen over uiteenlopende onderwerpen, zoals het gebruik van computers in de kunst. Na de lunch kregen de studenten in het kader van het middagthema “Deskilling” een lezing voorgeschoteld van Merel van Tilburg.

Woensdagmiddag werd het Studium Generale in Breda gehouden. [MG]