Terug naar overzicht

MER op creatieve toer

Bijna vijftig tutorgroepen van MER gingen begin deze maand op zoek naar de St. Jan, Bossche bollen, Oeteldonk en de leukste studentenkroeg. Ze legden de belangrijkste plekken van Avans vast op de gevoelige plaat, voelden tweede- en vierdejaarsstudenten aan de tand en interviewden een docent. Een beukende beat eronder en voilà: een promotiefilm over Avans, MER en Den Bosch.

Onbewust

‘Het draait natuurlijk niet om de filmpjes zelf’, glimlacht docent Marjolein Demouge. ‘De achterliggende gedachte is dat de studenten elkaar, de stad en Avans leren kennen. Want hoe kom je aan een  tweedejaarsstudent voor een interview? Daarvoor moeten ze in de roosters zoeken wanneer die studenten les hebben en vervolgens ook het lokaal zoeken. Onbewust raken ze zo heel snel thuis op Avans.’

Toch is de creativiteit achter de opdracht geen toeval. Na het evalueren van de propedeuse bleek dat er ook op een opleiding als MER meer behoefte is aan fantasierijke opdrachten. Demouge: ‘Studenten willen uitgedaagd worden en vinden het leuk als er een competitie-element aanwezig is. Natuurlijk, ze willen zich veilig voelen en hebben structuur nodig, maar er is dus ook behoefte aan creativiteit. Daar springen we met deze opdracht op in.’

Bloopers

Het niveau van het beeldmateriaal is nogal wisselend, geeft ook Demouge toe: ‘Sommige groepen hebben iets meligs gemaakt met bloopers op het einde. Maar er zitten ook hele goede filmpjes tussen. Die kunnen we misschien wel gebruiken als promotiemateriaal op middelbare scholen of tijdens open dagen. Ze geven namelijk een heel goed beeld van de opleiding, van de vakken en de leuke sfeer tussen studenten en docenten. Maar dus ook dat we op zoek zijn naar creatieve, initiatiefrijke studenten.’ [CT]

Introductiefilm 1
Introductiefilm 2 

Meer lezen?