Niks ontbreekt op HBO Intro 2011 in Breda

Het HBO Intro Festival in Breda was een succes dit jaar. Meer dan tienduizend studenten kwamen erop af en het weer zat gelukkig ook mee. Grote namen als Band Zonder Banaan, The Partysquad en Dries Roelvink traden op, maar ook minder bekende bandjes waren van de partij en overal waren activiteiten en kon je je laten informeren.

Als je de Grote Kerk in loopt, zie je overal kraampjes. Er is veel reclame, maar ook nuttige informatie voor de beginnende student. Iedereen die op de Infomarkt is geweest weet nu precies waar je in Breda kunt sporten, zingen en waar je een ander muziekinstrument kunt bespelen. Maar je weet ook waar je rijlessen kunt nemen, hoe je met alcohol moet omgaan, waar je terecht kunt als je homoseksueel bent en naar welke studentenvereniging je moet als christelijke student. Toch is het bier de klapper van deze plek. ‘1,50 euro voor een glas Heineken!’, schreeuwt een student door de kerk.

Engeltjesstem

Buiten op het Kerkplein is de sfeer compleet anders. Mensen dansen en zingen op de muziek van SOC, het winnende bandje van de door Punt en het HBO Intro georganiseerde ‘Battle of the Bands’. Alle genres komen voorbij: van rock en rap tot Krezip en Lady Gaga. Maar vooral over de zangeres Ilonka van Hooydonk is iedereen goed te spreken. ‘Ze heeft een engeltjesstem’, zegt Tommy Peeters die even na moet denken wat hij ook alweer voor studie doet op Avans. ‘O ja, ik ben eerstejaarsstudent Verpleegkunde.’ Fred Boom, vierdejaarsstudent aan de Academie voor Marketing en Business Management, vindt de zangeres ook interessant: ‘Een lekker wijf dat steengoed kan zingen.’ De vrouwelijke studenten vinden het vooral bewonderenswaardig dat Ilonka zelf danst en alles leuk aankondigt. ‘Ik weet niet wie het is op het podium, maar ze heeft wel lef’, zegt Nathalie Manders, tweedejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening.

SOC zelf vond het optreden goed gaan. Op de vraag welk nummer de bandleden het best vonden, grapt gitarist Tomas van der Ham: ‘De soundcheck.’ Maar uiteindelijk zijn ze er met zijn allen uit: Are you kidding me van Anouk ging echt het allerbeste. Het publiek bestond natuurlijk uit studenten en dat is deze band niet gewend. ‘Het is leuk om een keer voor studenten te spelen’, zegt zangeres Ilonka. ‘Normaal staan we voor oude rockers.’

Sport en flauwe spelletjes

Aan sport en flauwe spelletjes ontbreekt het ook niet in Breda. Op de Grote Markt kun je sumoworstelen bij het kraampje van Lot 66, een recreatiecentrum in Breda. ‘We moesten een keer zoiets doen’, zegt een medewerker. ‘Onze branche leent zich natuurlijk perfect voor leuke activiteiten.’ Ook Vifit heeft een spel georganiseerd. Je wordt op een springkussen geïnstalleerd met een band om je heen waaraan een groot elastiek zit. Probeer dan nog maar naar voren te rennen. Bijna iedereen sneuvelt dan ook halverwege de springkussenbaan. ‘Dit lijkt me echt zo moeilijk!’, roept een voorbijganger.

In de Haven wordt aan echte sport gedaan: de Drakenbootrace is hier aan de gang. Helaas houden de twee Avansteams het niet lang vol. ‘Go with the Flow’ wordt vierde en ‘Lil Wane’ wordt vijfde. Er doen in totaal zes teams mee. ‘In het begin was het echt een chaos’, zegt José de Krom, derdejaars Forensisch Laboratorium Onderzoek. ‘We hadden te weinig mensen voor de twee boten die we hadden opgegeven. Daarom moesten we afwisselen. Maar leuk en gezellig was het wel hoor!’ [HS]