Pure sportmarketing
Dinsdagavond betrad het groepje van Avans de beroemde Ireen Wüst IJsbaan in Tilburg. Nou ja 'ijsbaan', op dit moment is het een wielerbaan. Maar de reden waarom de groep studenten, docenten en zelfs directie van de deeltijdopleiding Sportmarketing hier is, wordt snel duidelijk: het is hier een en al sportmarketing. Overal waar je kijkt, zie je reclame van bedrijven en mensen in pakken die duidelijk van de organisatie of van bedrijven zijn.
‘De directies van verschillende bedrijven en de organisatie van de Wielerzesdaagse maken goed gebruik van zo’n evenement’, legt organisator Frans van Rheenen uit. ‘Het netwerken is hier heel makkelijk, omdat iedereen uit de Brabantse sportwereld bij dit evenement is. Je ziet hier ook heel duidelijk dat sponsoring niet meer het geven van geld is omdat je als bedrijf een activiteit zo leuk vindt’, zegt hij. ‘Tegenwoordig gaat het erom wat je er als bedrijf voor terug krijgt. Dus bijvoorbeeld een groot reclamebord langs de baan of vipplaatsen voor tijdens de wedstrijd.’
Dat is dus precies wat deze studenten tijdens hun opleiding leren. ‘Het interessante aan dit evenement vind ik dat je het eens een keer in de praktijk ziet’, zegt docent Engels Stef Mennens. ‘Op school zijn we altijd bezig met de theorie dus dit is natuurlijk hartstikke leuk om te zien.’
De studenten zijn ook enthousiast. ‘Wielrennen op een baan is weer eens wat anders dan de meeste sportwedstrijden’, zegt eerstejaars student Luuk Ramaekers.
Niet alleen voor sportfreaks
Als je denkt: ‘dit is alleen maar leuk voor sportfreaks’, heb je het mis. Er komt ontzettend veel show bij kijken en de sfeer is gezellig. Daarnaast is het bijzonder dat er ineens een wielerbaan midden op een ijsbaan staat. ‘Als je vroeger zo’n baan wilde aanleggen, moest je mensen inhuren die hem met latjes in elkaar kwamen zetten’, legt Van Rhenen uit. ‘Dat kostte dan ongeveer drie weken en heel veel geld. Tegenwoordig bestaat een baan uit een aantal grotere delen dus nu staat zo’n ding er al binnen dertien uur.’
Hier moet het nog van de grond komen
‘De populariteit van de Wielerzesdaagse van Brabant is wel wat minder dan die van de Wielerzesdaagse in Rotterdam. Daar is het altijd een hele happening geweest en in Tilburg moet het allemaal nog van de grond komen’, zegt Van Rheenen tijdens de rondleiding. ‘Maar ondanks dat doen er wel een aantal echte talenten mee aan de wedstrijd. Neem Bobbie Traksel. Hij won in 2010 de belangrijke wedstrijd Kuurne-Brussel-Kuurne.’
En dit jonge wielertalent heeft zelfs nog wat tijd over voor de studenten van Avans. ‘Het leuke aan de Wielerzesdaagse hier in Tilburg vind ik dat het bij mij in de buurt is’, zegt hij. ‘Zeker als je goed rijdt is het leuk en de show eromheen is geweldig. Maar het weegt toch niet helemaal op tegen de bijna vijftigduizend bezoekers die er komen naar Rotterdam.’ [HS]
Foto's gemaakt door: Stef Mennens
Punt. Of had jij nog wat?