Weer college op afstand voor Verpleegkunde

Vorig jaar hadden studenten van de minor GGZ de primeur: zij waren de eersten bij Avans die een college op afstand volgden. De vierdejaars die nu les kregen, was de tweede groep die gebruik maakte van deze techniek. ‘In de tussentijd is er niemand geweest die ons voorbeeld heeft gevolgd’, zegt docent Koen Westen.

Ohio

Het college van professor Patrick Boyle, directeur van een instelling voor evidence based onderzoek en implementatie aan Case Western Reserve University in Ohio, ging over IDDT, een behandelmethodiek voor mensen die verslaafd zijn én een psychiatrische stoornis hebben. ‘Dit jaar behandelde Boyle meer het klinische aspect van IDDT’, vertelt Westen. Een voorbeeld daarvan is dat in een psychiatrische instelling het personeel meer outreachend werkt, dus tussen de cliënten, in plaats van zich op te sluiten in een kantoor.

Westen had dit jaar ook mensen uit het werkveld uitgenodigd. ‘Door hun ervaring stelden ze andere vragen dan de studenten’, vertelt de docent. ‘Daardoor komen de studenten verder in hun denken. Het geeft verdieping.’ Volgens Westen waren de studenten vorig jaar nog wat sceptisch. ‘Door het werkveld erbij te betrekken konden de studenten die nu het college volgden, horen dat IDDT ook in Nederland geïmplementeerd wordt.’ De docent hoopt volgend jaar in een grote collegezaal de videoconference te houden en nog meer mensen uit het werkveld uit te kunnen nodigen.

Consultatieuur

Na het college van Boyle volgen de studenten tijdens de minor lessen over IDDT. ‘Het plan is om na afloop nog een consultatieuur met Boyle te houden waarin studenten vragen kunnen stellen. Dat was zijn idee, hij denkt echt mee’, zegt Westen.

De Amerikaanse professor heeft de Academie voor Gezondheidszorg ook in contact gebracht met de School of Nursing van zijn universiteit. Daaruit is voortgekomen dat volgend jaar drie of vier Amerikaanse studenten in Nederland onderzoek komen doen. Avans zorgt voor lessen en ondersteuning, een GGZ-instelling biedt een onderwerp aan waarnaar onderzoek gedaan kan worden. [SW]