Zijlstra: ‘Hogescholen schaam je niet!’

Op werkbezoek in China kreeg de bewindsman vorige week instellingsbrochures voor ogen waarin ‘hogeschoolbestuurders zichzelf presenteerden als universiteitsbestuurders’. Dat kan natuurlijk niet, zei Zijlstra tijdens de opening van het hogeschooljaar op de Groningse Hanzehogeschool. Die instelling maakte zich daar overigens niet schuldig aan, haastte hij zich te zeggen. En namen wilde hij verder niet noemen.

Tweederangs

Ook had Zijlstra af en toe ‘een vergrootglas’ nodig om de vermelding ‘of applied sciences’ te lezen achter het woord ‘university’. ‘Daar moet je je toch niet voor schamen?!’, riep de bewindsman uit. De ‘b’ in hbo staat volgens Zijlstra niet voor tweederangs, maar voor ‘beroeps’, en dat is waarin de hogescholen zich moeten onderscheiden, vindt hij. [MdV/HOP]