Gezinshereniging duur in Nederland

Hanane Hafti, net afgestudeerd aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys in Tilburg, heeft haar afstudeerscriptie geschreven over de hoge kosten van de leges voor gezinshereniging. Ze deed dat in opdracht van het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders (SMN). De student moest uitzoeken of de hoge prijs voor deze leges wel rechtvaardig zijn volgens de Europese regelgeving.

Verblijfsvergunning kost maandsalaris

Hanane kwam tijdens het maken van haar scriptie tot de ontdekking dat de hoge prijzen voor de leges in veel gevallen niet rechtvaardig zijn. In de Europese richtlijn inzake gezinshereniging staat namelijk dat een land de nodige medewerking moet bieden als een niet-Europeaan een visum wil. ‘Deze extreem hoge kosten heffen is in mijn ogen alle behalve medewerking bieden’, zegt Hanane in een interview in Punt02. ‘Veel mensen kunnen het niet betalen want voor een verblijfsvergunning wordt ongeveer een maandsalaris gevraagd.’

Klacht indienen

Ook kwam de student  erachter dat Nederland na een verhoging of zes nu het duurste Europese land is als het gaat om deze leges. In nog geen tien jaar zijn ze verhoogd met ruim 1.000 euro. Vóór 2002 kostte een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd nog 56 euro (omgerekend vanuit de gulden). Verlengen of wijzigen was gratis. Wilde je voor onbepaalde tijd blijven, betaalde je eenmalig 226 euro. Verlengen of wijzigen kostte een paar tientjes. Nu betaalt iemand van buiten Europa die zijn of haar gezin wil herenigen voor een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd 1.550 euro.

Haar advies is dat SMN een klacht moet indienen bij de Europese Commissie omdat er dan een onderzoek kan worden gestart. Dan pas kan er ook echt iets aan het probleem worden gedaan.

Lees het hele artikel in Punt02. De krant is digitaal te lezen en ligt overal in de bakken. [HS]