Is Avans nu de beste hogeschool of niet?

Zowel de Elsevier als de Keuzegids maken voor hun rankings gebruik van de gegevens van de Nationale Studenten Enquête.  Maar als ze gebruik maken van het hetzelfde basismateriaal, hoe is dan te verklaren dat Avans op nummer 2 staat in Elsevier en op nummer 1 in de Keuzegids?

Selectie

Elsevier baseert zich uitsluitend op een selectie van vragen uit de Nationale Studenten Enquête (NSE). De Keuzegids daarentegen maakt gebruik van een op sommige onderdelen afwijkende selectie van vragen uit de NSE, maar kijkt ook naar het uitvalspercentage en het expertoordeel van accreditatieorganisatie NVAO. De Keuzegids gaat dus niet alleen uit van de Nationale Studenten Enquête.

Ranking

Er is nog een belangrijk verschil tussen de manier waarop Elsevier tot haar ranking komt en de werkwijze van Keuzegids. Elsevier telt het percentage opleidingen waar studenten bovengemiddeld scoren. De Keuzegids heeft alle opleidingen verdeeld in tien sectoren, per sector krijgen de hogescholen een waardering en de hogeschool met de hoogste totaal score is volgens de Keuzegids de best hogeschool van Nederland.  [AR]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:
Keuzegids: Avans beste hogeschool 18-10-2011

Elsevier: Avans niet langer op 1 29-09-2011