Jaartje buitenland onbedoeld duur

Een Utrechtse student die besloot om het tweede jaar van zijn researchmaster in Frankrijk door te brengen met een Erasmusbeurs, kreeg een gepeperde rekening van de Universiteit Utrecht, schrijft het digitale universiteitsblad DUB. In plaats van het wettelijk collegegeld van zo’n 1.700 euro moest hij opeens het instellingscollegegeld van bijna 18.000 euro betalen.

Tegenstrijdige regels

Dat is het gevolg van tegenstrijdige regels, erkent het ministerie van Onderwijs. Wie langer dan acht maanden naar het buitenland gaat, moet zich uitschrijven uit de gemeentelijke basisadministratie. Dat deed de student dan ook.

Maar sinds dit jaar hebben studenten aan Nederlandse opleidingen alleen recht op studiefinanciering en het lage collegegeldtarief, als zij staan ingeschreven in Nederland of in een aangrenzende Duitse of Belgische gemeente.

Ouders

De Universiteit Utrecht raadde de student daarom aan zich snel weer bij zijn ouders in te schrijven, al mag dat eigenlijk niet. De student deed het toch maar.

Om dit soort taferelen in de toekomst te voorkomen wordt de Wet op het hoger onderwijs voor deze categorie studenten aangepast. Volgend studiejaar moet het probleem zijn opgelost. Het gaat volgens het ministerie overigens maar om een klein aantal studenten, schrijft DUB. [MdV/HOP]